Prawie 25% polskich kierowców albo nie zmienia opon zimowych na letnie lub – je?li je zmienia – uwa?a, ?e i tak nie ma to wp?ywu na bezpiecze?stwo jazdy. To wyniki najnowszej sondy, któr? przeprowadzi?a Szko?a Jazdy Renault.
Na pytanie – „Czy wymieniasz opony z zimowych na letnie?” – odpowiedzi „nie” udzieli?o 15% osób.
Z tej grupy 9% twierdzi, ?e jest to zbyt kosztowne, a 6% – ?e nie ma to wp?ywu na bezpiecze?stwo jazdy. S? te? i tacy, którzy cho? wymieniaj? opony, uwa?aj?, ?e nie ma to wp?ywu na bezpiecze?stwo jazdy – tak odpowiedzia?o 9% uczestników sondy.
Opony to jedyny element bezpo?rednio ??cz?cy samochód z nawierzchni? drogi, wi?c ich stan ma bardzo istotny wp?yw na bezpiecze?stwo podró?nych – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szko?y Jazdy Renault. – Wymiana opon zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynno?ci jakie powinien wykona? kierowca, przygotowuj?c auto do nowego sezonu – dodaje.
Cho? przepisy Prawa o ruchu drogowym nie zakazuj? jazdy na oponach zimowych latem, nale?y podkre?li?, ?e takie opony istotnie pogarszaj? w?a?ciwo?ci jezdne samochodu podczas wysokich temperatur. Wynika to z ró?nic w strukturze, która w oponach zimowych charakteryzuje si? m.in. du?ymi kostkami bie?nika i licznymi lamelkami: w?skimi, g??bokimi rowkami w bie?niku, które maj? na celu zwi?kszenie przyczepno?ci opony. Opony zimowe u?ytkowane latem maj? gorsze wyniki w testach hamowania – ostrzegaj? trenerzy Szko?y Jazdy Renault. – Dodatkowo s? one wykonane z bardziej mi?kkiej mieszanki gumy ni? opony letnie, przez co znacznie szybciej si? zu?ywaj?, s? bardziej podatne na uszkodzenia i obni?aj? precyzj? prowadzenia samochodu – dodaj?.
Wymieniaj?c opony na letnie nale?y pami?ta?, ?eby spe?nia?y one okre?lone parametry. Minimalna wysoko?? bie?nika powinna wynosi? 1,6 mm – poni?ej tej granicy opony nie nadaj? si? do u?ytkowania. Opony powinny mie? te? odpowiednie ci?nienie, korygowane regularnie, przynajmniej raz w miesi?cu, do poziomu zalecanego przez producenta auta.
?ród?o: Renault
|